luni, 3 mai 2010

Marele Anonim



      Îmi propun, în acest articol, să-l prezint pe Anonimul lui Blaga. Este important să parcurgem miza acestei gândiri strălucite şi să încercăm să pătrundem în misterul cu care se împleteşte întreaga natură. De fapt, motivul aşa arată! Pentru Lucian Blaga, modul nostru de a exista este condiţionat de cultură. În mrejele culturii se găseşte orice rod sau sămânţă care ne poate transpune întru-esenţă. 


Cultura este încercarea omului de a străpunge zidurile pictate de mister. Cu alte cuvinte, în orizont metafizic, cultura este "dezastrul" care caracterizează neputinţa omului de a ajunge la el. Însă, orice cădere aduce un rest, ce este, în sine, o poartă spre transcendent. Ei bine, limita dedusă este tocmai încercarea de a ajunge la Marele Anonim. Dacă omul ar încerca să se oprească, să nu mai caute, atunci ar însemna că ar renunţa inclusiv la „firea lui de om“, pe lângă însăşi căutarea de a fi în acord cu Universul Transcendent. 


Toată încercarea ce-l macină pe om este, în esenţă, o mutaţie de ordin ontologic, iar cultura ţine de acest monolit prin care se şi transpune. Marele Anonim este cel care pune beţe în roate, el este cel care păstrează echilibrul între om şi cunoaştere. Propriu-zis, orice creaţie este un scut pentru Marele Anonim, dar şi o pârghie prin care omul dă seama de misterele lumii. Scutul Anonimului este format din categoriile ce se desprind din creaţia stilistică.  Ele sunt proiecţia gândirii noastre conştiente, şi orice act de creaţie ţine seamă de ele. Blaga vede în aceste categorii o „matcă stilistică“ ce uneşte inconştientul de conştient. 

21 de comentarii:

Silver spunea...

I wished there's a translator into English..!

~Silver
Reflections

Unknown spunea...

uite ca am mai invatat ceva :)

George Colang spunea...

Silver@ There is: http://nevermore-offshore.blogspot.com/

George Colang spunea...

Kid4ever@ Asa e:) Ma bucur sa aud acest lucru! :)

Anonim spunea...

Very nice blog you have:)
/Jose

George Colang spunea...

Josephine@ 10X :)

Robb spunea...

Cum spunea si kid4ever: "uite ca am invatat ceva :) ", intr-adevar, am invatat ceva si nu e primul articol din care invat ceva. BUNA TREABA !

silvia spunea...

Frumoasa replica :) Ca tot vorbeam de a fi pe placul tuturor sau nu :)

Unknown spunea...

Într-adevăr articolul e bun şi educativ :)

George Colang spunea...

Robb@ Merci! :)

George Colang spunea...

Silvia@ Depinde care... :))

George Colang spunea...

keltoighost@ Daca tu spui, atunci te cred pe cuvant! :)Te mai astept aici.

silvia spunea...

:)) Corect, aici ai si tu dreptate:))

Anonim spunea...

Nu stiu daca sa-ti multumesc sau sa te felicit.

George Colang spunea...

Mii de vorbe@ Pentru ce anume?

mii de vorbe spunea...

Pentru materialul oferit, despre Blaga... Le fac pe amandoua!

Anonim spunea...

Mii de vorbe... Vorbe-n vant... vorbe, vorbe si iar vorbe...felicitari...multumesc...esti tare...am invatat ceva...ce oare nu spune nimeni....impresii...vizita...atat...gol...marele gol...saracul Blaga...astia strivesc corola de minuni a lumii

mister spunea...

Lucian Blaga

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
şi nu ucid
cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc
în calea mea
în flori, în ochi, pe buze ori morminte.
Lumina altora
sugrumă vraja nepătrunsului ascuns
în adâncimi de întuneric,
dar eu,
eu cu lumina mea sporesc a lumii taină -
şi-ntocmai cum cu razele ei albe luna
nu micşorează, ci tremurătoare
măreşte şi mai tare taina nopţii,
aşa îmbogăţesc şi eu întunecata zare
cu largi fiori de sfânt mister
şi tot ce-i neînţeles
se schimbă-n neînţelesuri şi mai mari
sub ochii mei-
căci eu iubesc
şi flori şi ochi şi buze şi morminte.

nu strivesc...nu ucid...caci eu IUBESC

George Colang spunea...

Mii de vorbe@ Jos este pus un anunt cu limbaj neadecvat. Nu-mi spune mie ca nu sunt deschis, cand u nici nu ai aplicatia de comentarii. Mi-e scarba de astia care comenteaza ca prostii, doar, doar, poate intra cineva pe mizeriile vostre de bloguri. Daca scrii un cometari normal, in care nu tragi concluzii cu privire la mine, cu siguranta ca o sa apari pe blog. Pana atunci, ramane asa! Ce vrei sa aprob? Am ce sa aprob? Vrei sa fac din blogul asta o piata, un loc unde se aduna toti cretinii care injura? Exista alte bloguri pentru frustrati. ok?

George Colang spunea...

Mii de vorbe@ Cred ca nu ai inteles. Nu-mi este teama de dialog, dar nu vreau sa transform blogul in cocina, daca comentariile tale nu ar contine anumite cuvinte explicite si nu ar avea o atitudine asa directa, normal ca ar intra pe blog. Acum, ai vazut, nu le dau drumul nici daca ma feliciti. Nu-mi place limbajul licentios. Inca ceva, articolul este citit de f multe persoane care cauta ceva despre Blaga. Cum ar da articolul langa niste cuvinte destul de neonorante? Iti spun eu ca nu ar da deloc. Sincer, ma poti critica cum vrei, felicita, dar limbajul de genul respectiv nu vreau sa-l asociez cu blogul asta. Sa stii ca cei care citesc blogul cu adevarat nu sunt cei care dau comentarii. Am niste statistici in fata, cei care citesc sunt persoane care chiar cauta teme sau probleme filosofice. NU am nimic cu tine, ci cu limbajul tau. Nu vreau sa nu mai ma deranjez, vreau sa o faci, dar daca iti place Blaga cu adevarat, daca chiar ai pretentii de la tine, atunci si eu am, sincer. Orice lucru poate sa fie transmis si fara o atitudine zeflemitoare si explicita. Multi cred ca sunt retincent si ca mi e frica daca nu dau drumul, nu este deloc asa, ti-am zis, atata timp cat eu nu injur, vreau ca si cel de langa mine sa nu o faca. Si, daca ti-am scris comentariul asta, am facut-o in speranta ca o sa intelegi cu adevarat care este problema. Cum spuneam, sunt articole care bat wikipedia pe diverse teme si nu are rost sa le asociez cu un limbaj vulgar. Sper ca ma intelegi.

Anonim spunea...

"Prin cultura la libertate".
Doar asa obtinem libertatea de care avem nevoie.