joi, 24 iunie 2010

Augustin - Problema răului ca privatio boni



Problema binelui nu poate fi gândită în lipsa problemei răului, căci, antagonice, cele două se raportează una la alta; binele și răul se definesc reciproc, unul ca absența celuilalt, unul ca opusul celuilalt, aproape tautologic, binele ca non-rău, iar răul ca non-bine. Binele și răul au fost privite diferit de filosofi; binele lui Empedocle este armonia și prietenia, iar răul este cearta și, prin oglindire a binelui, dizarmonia; pentru pitagorei, principiul răului este întunecos, gol, indefinit, în vreme ce principiul binelui este unitate, definit, luminos – calități ce, în gândirea pitagoreică, aparțin ființei; pentru Anaxagoras, principiul bun este inteligența, cel rău, indefinitul; iar, pentru Platon, răul era ființa schimbătoare, având principiul în neființă, adică în materieCât îl privește pe Plotin, acesta vede răul în lipsă de măsură și ordine, în materie, în neființă, dar nu numai, ci și ca adăugire a ceva străin naturii unui lucru. Și binele și răul augustinian? În considerarea răului, Augustin pornește de la filosofiile neoplatonice, cele care gândiseră răul ca neavând ființă, existență, fiind un accident, o lipsă, o privațiune. Răul este dizarmonie (în măsura în care haosul poate fi considerat dizarmonic, înțeles ca dez-ordonat / ne-ordonat) și idefinit, fiind înaintea definirii divine, înaintea ființei, este haos și este (aproape) nimic, este materie, unde pentru pitagorei ființei îi aparțin și principiile răului. „Astfel, identificarea binelui cu ființa, iar a răului cu neantul, sunt idei platonice.“Augustin identifică binele suprem cu divinitatea, o divinitate ce creează ex nihilo, iar nu dintr-o materie brută co-existentă divinului – după cum susținea doctrina maniheiană – pe care Augustin, deși o va accepta înainte de convertire, incertitudinile cu privire la creație fiindu-i domolite de aceasta, o va respinge ulterior. Renunțând la această doctrină, Augustin respinge și ideea platonică a creării lumii, așa cum apare expusă în Timaeus, a unui (dumne)zeu ce dorește o lume care să-i fie asemenea pe cât cu putință, o lume cât mai apropiată de perfecțiunea ce-i este specifică, cea mai bună lume posibilă, unica lume, o lume făurită pornind de la lumea ideilor, perfectă, pe care demiurgul o imită, dar care nu poate decât să ordoneze materia haotică pre-existentă, asemenea unui artizan ce făurește din materie brută o operă de artă, ce creează din ceea ce-i este dat, la îndemână, precum un sculptor în fața unui bloc de piatră ce nu știe încă ce-i ascunde materia, de-i va ceda, de i se va opune, ce defecte stau ghemuite în rocă, ferite de privirile creatorului.  Astfel, pentru Augustin, lumea este creată dintr-o materie ce ia ființă deja formată, crearea materie fiind simultană cu luarea formei, iar nu premergătoare, o materie creată din nimic și modelată în același timp. Ordonarea materiei haotice desprea care vorbea Platon are loc, pentru Augustin, în momentul în care materia începe să existe, existență determinată de, și ulterioare lui, Dumnezeu. Totuși, în cartea a XII-a, Augustin spune că „acel întreg [din care a luat formă creația] nu era aproape neant, fiindcă, pînă în acel moment, el era absolut fără formă, dar exista totuși ceva, care ar fi putut să capete formă. Căci Tu, o, Doamne, ai făcut lumea dintr-o materie lipisită de formă, pe care ai creat-o din ceva aproape de nimic, un nimic din care aveai mai apoi să faci pe cele mărețe, pe care noi, fiii oamenilor, le admirăm“ și pare a aminti, într-o oarecare măsură, ideea platonică a lumii create din ceva existent anterior creației, acest aproapre nimic, dar totuși ceva putând fi gândit ca materia in-formată, haotică, de care vorbea Platon. Însă, neputând exista înaitea determinației, altfel fie spus, neputând lua ființă fără a lua totodată și formă, materia nu poate preexista formei, ci are o simplă anterioritate temporală




7 comentarii:

Dragos FRD spunea...

Bun, sa zicem ca am inteles cum e la Augustin. Binele se naste din Rau si, pe masura ce se altereaza, devine iarasi Rau. Ca si chimist (desi problema tine mai degraba de fizica), as zice ca si Haosul are si el legile lui dupa care functioneaza si in aceste legi exista de fapt germenele ordinii ulterioare. Binele e continut in Rau, Raul in Bine...in acest caz, de ce am trata Binele si Raul ca doua stari antagonice si nu ca parti ale aceleiasi monede?

George Colang spunea...

Pai asta sunt. Nu stiu cum ai citit, dar in principiu vorbim de o complementaritate care incepe dinspre bine, cel putin in cazul lui Augustin. Gandeste la o problema de logica: Ai un cerc care reprezinta Binele, iar in el se afla raul.

Dragos FRD spunea...

Ah!, in sfârsit...Ma luasem dupa "Așadar, la Augustin, răul nu este o simplă absență a binelui, ci lipsa totală". Am avut o discutie mai ... dificila acum ceva vreme cu o persoana la a carei parere despre mine tin destul de mult si m-a tot bosocrodit pentru ca am zis ca Binele si Raul sunt impletite suficient de strâns incât nu le poti separa, deriva unul din altul, se transforma unul in altul....pur si simplu nu poti concluziona ca exista Bine Absolut si Rau Absolut, it is a never ending story.

Multumesc pentru articol (l-am citit in mai multe reprize, ca e cam dens) si pentru raspuns. Dar (caci exista si un "dar") mai am o intrebare: daca Bine Absolut si Rau Absolut nu exista...mai are sens sa vorbim de existenta Raiului sau Iadului?

George Colang spunea...

Dragos: Sa spunem ca la Augustin exista Binele, iar raul se afla in lumea Binelui. Cam asta ar fi argumentul lui Augustin. Cat despre intrebarea ta, citeste "Despre draci si ingeri" si acolo o sa vezi ca primesti raspunsul. In principiu, personal pot spune, eu nu cred in existenta raiului si a iadului, sunt doar niste povesti interesante care-l fac pe om sa traiasca printre stele, sa aiba idealuri ascetice, cum ar spune Nietzsche, idealuri care il fac sa se indeparteze de viata sa concreta, de pe pamant.

Dragos FRD spunea...

Multumesc pentru raspuns. Si imi exprim regretul ca nu prea comenteaza nimeni o asemenea tema pe care o consider extrem de interesanta. Cine stie?, poate ar mai trebui sa reduci complexitatea articolului...Parerea mea!

Dragos FRD spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
George Colang spunea...

Dragos@ Articolele de genul acesta nu si propun sa atraga comentarii, ele sunt in genul wikipedia, pentru cei care au nevoie de o indrumare sau de un proiect util de a se familiariza cu anumite concepte. Am foarte multi cititori care nu comenteaza si care se regasesc in statistici,acestia sunt cei care cauta articole de genul...