sâmbătă, 10 aprilie 2010

Societate: Facebook şi Hi5

      
     Aveam de gând să scriu câte ceva despre Utopia lui Morus, fiind mâhnit de modul în care oamenii buni ajung să se jertfească, doar pentru ca noi să putem scrie acum aceste rânduri. Cineva mă tragea de ureche şi îmi spunea că omul nu este un animal, că noi suntem mult mai mult decât o adunătură de oase, însă modul în care persoana respectivă pune problema este de-a dreptul simplist, eu înţelegând prin animal o posibilitate naturală de a ajunge la subconştient. De ce spun toate aceste lucruri? Pentru că vreau să vă prezint carnavalul în care trăim cu toţii. Şi răi şi buni. Cercul care ne creionează destinul comun este presărat cu nesaţ de oase frânte, gânditori şi oameni simpli, luptând şi murind pentru o lume mai bună, pentru schimbare. Îmi este frică să vorbesc despre schimbare, mai ales că ea atacă preceptele cu care ne înhămăm zilnic. Este posibilă schimbarea? Chiar putem să ştergem cu buretele orice lacrimă? Tabula rasa! Toţi vorbim de schimbare, o căutăm, suntem în proximitatea ei şi, totuşi, nu o avem, nu ştim să ajungem la ea… Mă tem că nici nu avem cum să o facem, fiind comozi, apatici, leneşi şi chiar sictiriţi de modul în care ne purtăm prin lume, socotim că este mult mai simplu să ne lăsăm purtaţi de iluzia comodităţii care ne spune că totul curge normal atâta timp cât nu punem întrebări şi ne vedem de treaba noastră. Care treabă? Să zâmbim fals pe Facebook? Să arătăm că am vizitat câteva ţări străine, doar ca să ne punem nişte poze pe net? Ne pudrăm, ne falsificăm aşa de mult, încă ajungem să spunem că, de fapt, ne conturăm frumuseţea. Dragii mei, frumuseţea nu se creionează, nu are de ce, ea fiind elementul în jurul căruia ar trebui să se învârtă tot. Ne dăm cu părerea, le ştim pe toate, inventăm norme şi le aplicăm după bunul plac. Spunem că „hi5 is otv, facebook is national geografic“, dar uităm că ambele sunt situri de socializare, de parcă există o diferenţă de calitate între ele. Şi, cel mai grav, suntem manipulabili, rău de tot, aşa de rău încât politicul se joacă cu noi, aşa de rău încât securitatea nu mai are nevoie de securişti, este suficient să stea toţi pe facebook şi să vadă ce-am mai făcut. Trăim în această lume obscură, virtuală, încât unul a ajuns să spună, şi pe bună dreptate, citez: „Iubirea adevărată se consumă între patru pereţi, nu pe hi5.“ Din păcate, are dreptate. Orice om normal, care are un blog, care apare pe un site de socializare, devine tentat să se idolatrizeze. Nici nu are cum, sute de comentarii, poze lascive, invidie şi râvnă. Ceea ce nu ştiu aceşti iluştri păpuşoi este că siturile de socializare, în frunte cu blogurile, creează personalităţi, îţi vând iluzia că eşti un om important, că eşti căutat, adulat, tu fiind doar un mijloc în calea spre bogăţie a marilor companii care patronează cu fală acest circ. Acum, sigur, vei fi tentat să spui că şi eu am un blog, un site unde postez tot felul de poze şi alte minunăţii, aşa e, dar eu nu mă scot pe mine din acest tablou, şi eu sunt ca şi voi, cum ar spune Heidegger, captiv în jocul cotidianului. Şi ar mai fi destule motive de enunţat, dar mă doare capul. Pentru ce a murit Thomas Morus? De ce au murit atâţia şi atâţia, de ce o să-mi fie situl monitorizat de servicii interesa(n)te? De ce trebuie să existe eroi? Sincer, ca să stăm toţi pe hi5. 

PS. Există oameni preocupaţi să-şi hrănească copilul virtual, lăsându-l pe cel real să moară  de foame la propriu. Ştirea aici

Offshore ascultă:


45 de comentarii:

Interzisa. spunea...

:) Cam asa este... Dar, totusi daca si tu ai adresa de hi5 sau facebook(nu conteaza scopul pt care le ai), nu cred ca ar trebui sa pui situatia chiar asa...

..Ree spunea...

Sunt absolut de accord cu tie.
Si eu am facebook, hi5, blog, deviantart si cam atat, dar le tin pentru caimi mai omor timpul cu ele.
Nu am 50 de poze cum au altii, am cate putin din fiecare.

Am ajuns sa cred, ca pana si jocurile video iti strica tot cheful de a face alte lucruri.
Cand aud a spun " ma joc un pic si gata. " si defapt dureaza 2 - 3 ore .. parca-mi vine sa urlu.

Am devenit cu totii dependenti de calculator. Acum nimeni n-ar stii ce sa faca fara el. Nu ma refer la 1 luna 2 ca asa am sta..ma refer pentru totdeauna.

cristina26 spunea...

de acord cu articolul tau, well said!

George Colang spunea...

Intre bine si rau@ nu am inteles ce vrei sa zici...Cum sa o pun?

George Colang spunea...

Andette@ faptul ca ai trei poze si nu o mie, nu schimba cu nimic lucrurile...


Free Spirit@ merci:)

Anonim spunea...

maestre mi-a placut! si eu sunt in marea masa a utilizatorilor de facebook si pana acum ceva vreme aveam si hi5 dar am luat o hotarare ca trebuie sa incerc sa sterg pe cat putinta conturile facute dealungul timpului pe diverse site-uri. ce ma amuza pe mine la facebook este conceptul de prieten. Cati "prieteni" ai in lista? Curios este ca in majoritatea cazurilor vei interactiona pe facebook cu exact aceleasi persoane cu care interactionezi zilnic si care iti sunt cat de cat apropiate. Restul sunt ca si inexistenti. Fosti colegi de liceu, fosti colegi de facultate cu care oricum nu ai avut prea multe in comun si care acum sunt in lista de facebook sunt toti doar de umplutura sau cel mult sursa de umor usor. Mai afli de la cate unu ca i-a murit cainele sau ca nu mai merge butonul de lift pentru etajul 4. In fine cred ca ce vrea sa zic este ca ai pus punctul pe i!

Salutari,

Lucian

George Colang spunea...

Lucian@ In Japonia, o familie a lasat copiul real sa moara de foame, fiind preocupati cu hrana copilului virtual.

Mădălina S. spunea...

Maaare dreptate . Si eu am site`uri de genu` . Dar sunt constienta ca asta nu`i decat o "minciuna" . Un comment pe hi5 nu schimba cu nimic situatia . Sunt multi care te cauta pentru ca esti cautat ,ca sa ii creasca si lui/ei views`urile . Dar ne adaptam si noi , daca nu mai exista plimbari pe malu` marii sau pe faleza stam cu fundu` pe scaun si vorbim pe mess , ne facem poze in oglinda si ne mandrim cu asta .

George Colang spunea...

maddyL!nHa: Am vayut oameni preocupati sa faca poze, in loc sa traiasca ca atare peisajul, sa fie in acord cu natura, totul se reduce la poze, trist...

Lethe spunea...

De ce fotografii? Pentru că am aflat că timpul este efemer, momentul evanescent, omul trecător - vrem cu disperare să 'întindem mîna, să pipăim și să urlăm ESTE', vream să legăm clipa de un picior cu un lanț de nesfărîmat, să o întemnițăm într-o cușcă de aur, să o prezervăm. Așa, rupem floarea și capturăm pasărea măiastră, o smulgem din zborul ei, știind chiar că se va ofili, că va muri odată ce i-ai furat libertatea. Știm că totul este pieritor și vrem să ne mințim că putem păstra o fărîmă. Fotografia este un surogat. O privești și te minți că ai în față ceea ce este doar reprezentat acolo. Ne pierdem printre fotografii, pierdem lumea printre fotografii. Totul e semn, semnificatul e uitat.

Unknown spunea...

da..ai dreptate in mare parte..dar fiecare are sau a avut profil de hi5 sau facebook..nush daca din motivele zise de tine..sau doar asa :)

George Colang spunea...

Semnificatul este uitat cu desavarsire, fiind falsificat de insasi modul in care se proiecteaza semnificatia. Avem om si simbol, avem deci, simbol si simbol...

George Colang spunea...

kid4ever @ u ai luat la propriu motivele enumerate, crezi ca asta era ideea textului?

Mădălina S. spunea...

Normal ca majoritatea dintre noi avem sau am avut vreodata conturi pe site`urile enumerate . E vorba de tehnologie , nu ne putem impotrivi . E un lucru bun pana la un anumit punct . Dar nici sa te afunzi si sa nu mai vezi frumusetea comunicarii face to face . (desi asta facem si noi acum , comunicam virtual :)) ) . E mai simplu.

George Colang spunea...

maddyL!nHa@ nu. avem impresia ca ne comunicam ceva, este o diferenta...

Interzisa. spunea...

Si tu traiesti in societatea asta, scuza-ma. Asa ca mai usor cu criticile. Da?

George Colang spunea...

intre bine si rau@ Tu ai citit articolul cu ochiul mintii? l ai citit? Ai citit comentariile, ai CITIT pana la capat? Esti singura persoana care nu a inteles nimic! Citeste articolul ala cum trebuie, inclusiv partea in care spun ca:,,Acum, sigur, vei fi tentat să spui că şi eu am un blog, un site unde postez tot felul de poze şi alte minunăţii, aşa e, dar eu nu mă scot pe mine din acest tablou, şi eu sunt ca şi voi, cum ar spune Heidegger, captiv în jocul cotidianului." si pe urma critica, daca nu, te faci de ras...

Interzisa. spunea...

Dar nu cred ca e nevoie sa ma informezi cu privire la faptul ca ma fac sau nu de ras, nu fii subiectiv, te rog :)) Oricum, tot n-am inteles nimic. :D Ai ceva impotriva? Nu cred. Felicitari....pentru "articol"

silvia spunea...

Trist, dar adevarat. Si cel mai rau este ca in societatea de azi, ambalajul primeaza. Da, am o groaza de poze, dar le pastrez ca amintiri. Nu vreau ca cei din jur sa ma cunoasca prin intermediul lor, ci vreau sa ma cunoasca ca si OM, sa-si dea seama ca pot simti, rade sau trai. Ca am si interior, ceva cunostinte generale si multe altele de impartasit. Din pacate, ma lovesc mereu doar de fals si este destul de greu sa supravietuiesti intr-o astfel de "lume".

hapiness spunea...

Utopia lui Morus...in greaca, loc care nu exista nicaieri. Imi place Morus, mai bine spus idealismul lui, preocuparile lui. El a incercat sa imagineze o societate ideala bazata pe egalitate, unde oamenii obligatoriu muncesc. Imi plac oamenii care ard precum lumanarile pentru scopuri nobile. Din pacate sunt din ce in ce mai putini.
Referitor la posesorii de bloguri...depinde de scop. Daca ai ceva de spus, daca esti pasionat de scris, nu mi se pare pierdere de vreme.
Oamenii simt nevoia sa socializeze, iar aparatele astea moderne o faciliteaza. Cei care reusesc sa pastreze masura, sunt ok. E absolut necesar sa distingem intre adevar si fals. Dar cand vezi cata superficialitate e in jurul tau, nu-ti doresti decat sa ramai singur cu tine, desi nu e o solutie. Morus nu ar fi facut asta. El ar fi luptat.

Andrada spunea...

Ma intreb daca suntem victime sau calai in acest caz? Suntem calai pentru ca ne ingropam voluntar, pt ca inventam masti cu care sa-i impresionam pe cei care cauta sa ne cunoasca prin "click-uri", si suntem victime pt ca traim intr-un mediu de asa natura incat suntem "aproape obligati" sa fim in pas cu cei ca noi. Sa fim ca ei? Asta inseamna sa fi om, sa fi ca toti ceilalti? Se pare ca da. Victime deci sau calai?

Melinda Matyas spunea...

Da, foarte adevarat!!!!!!!!!!!! Si nu vad rostul ca unii dintre noi sa incercam sa dam explicatii... toti ne aflam in vartejul asta indiferent de inclinatii... Devenim tot mult mult "altceva" decat acel "cineva" care am putea fi daca am fi LIBERI...

Anca Ligia Petre spunea...

asa era odata si cu jocurile alea, Tamagoci, daca mai tii minte... cu puiutul pe care trebuia sa-l hranesti zi de zi, sa-l duci la doctor, bla si desi faceai toate astea, te trezeai cu el mort dupa cateva zile

George Colang spunea...

Silvia@ nu este fals ca oamenii nu pot ajunge la tine, sta in natura noastra sa ne disimulam, insa cand facem apel la chestii de genul ajungem sa cadem in banalul cu care poate fi caracterizat orice animal...

George Colang spunea...

Simplu@ Morus a luptat si a murit pentru asta.

Utopia - ai punctat foarte bine - asa ar putea fi tradusa, insa cuvantul se formeaza din TOPOS(loc) plus negatia ON - care nu inseamna neaparat negatia locului, oricum greaca e greoie si greu de prins ptr noi muritorii de rand. merci de comentariu, iti dau un premiu ptr el :)

George Colang spunea...

Andrada@ Orice calau isi are un calau.

George Colang spunea...

Melinda Matyas@ Multumesc! :)

Marusia@ Ce nu stiu amaratii astia cu Farmeville ala este ca e un alt joc ce a stat la baza tuturor jocurilor de genul, un joc care probabil este si acum, si care rupe totul, care ne arunca cu totul in ceea ce o sa insemne viitor - Second life! Mai avem f putin pana la profetia din Matrix - lumea cotropita de masini - nu mai suna asa de utopic!

VanGhelie spunea...

facebook ruleaza. fin. o fi totu o conspiratie misorsind a constipatie da mai tre sa si zambim. zic si io. vrei sa fim preteni pe facebook?

George Colang spunea...

Vanghelie@ normal!

Anima spunea...

Ai dreptate! Mi-e ciuda ca fac asta si totusi sunt pe Facebook, Hi5...Nu,nu este doar fatza mea virtuala,incerc sa 'traiesc' autentic si pe Facebook...Numai ca acolo nu-mi simti inima batand si nici nu-mi vezi stralucirea din ochi. Acolo totul e inghetat si din cand in cand mai apare scrisul...La unii viu si la altii mort.Depinde ce urmaresc...

George Colang spunea...

Anima@ nu este posibil sa fii autentic pe facebook.

Nico spunea...

Un tip merge pentru interviu la Microsoft. Postul: "femeie" de serviciu. Cum nu are insa adresa de email, caci nu folosea internetul, omul nostru pierde marea sansa. Suparat si disperat gaseste o solutie in drum spre casa: cumpara un kg de capsuni si il vinde din usa in usa cu de-amanuntul. Din putinul profit isi cumpara alt kg de capsuni a doua zi. Afacerea merge, in cateva luni infloreste chiar. In 5 ani, dupa munca asidua, firma este infiintata, el detine un business prosper cu angajati si unul dintre cele mai mari depozite de fructe.
Urmeaza un alt interviu dar de data asta pentru a fi intrebat cum a reusit sa faca primul milion. Oripilat ca nu vede niciun computer prin preajma, jurnalistul nu evita intrebarea.
- Cum se poate sa nu profitati de tehnica? Dumneavoastra v-ati gandit unde puteati fi acum daca v-ati fi folosit de beneficiile internetului?
- Da, domnule, as fi spalator de WC-uri la Microsoft.

George Colang spunea...

Nico@ genial :))) ma gandesc acum, daca toti care stau pe net si cresc diverse animale ar face asta in viata reala - iti dai seama ca romania ar iesi din faliment? :))

..Ree spunea...

nu schimba cu nimic, dar asat nu inseamna ca e ceva rau in asta.
Fiecare om are dreptul sa faca ce vrea si sa nu ii fie scos ochii ca " daca ai hi5 esti dependent de hi5/facebook " sau mai stiu eu ce..
numai generaliza ca nu toti suntem lafel!

George Colang spunea...

andette@ Eu nu generalizez sau, cel putin, nu fac ceea ce crezi tu ca fac:) In primul rand, vorbesc de mecanisme care se dezvolta la nivelul subconstientului si care afecteaza modul de viata. Trebuie sa intelegi ca nu este suficient ca spui ca tu moderezi un lucru, odata ce este acaparat de el, intrat in spatiul lui de activitate, esti acolo, chiar daca iti place sa crezi ca tu controlezi chestia sau nu. aici e smecheria cea mai mare, iluzia ca tu detii controlul. Acum, eu nu judec pe nimeni, rolul articolului este descriptiv si nu moralizator. As vrea totusi sa nu faci afirmatii grabite daca nu esti in stare sa le stapanesti, ok?

Quod Erat Demonstrandum spunea...

Foarte frumos spus, foarte bine surprins,insa...nu ti se pare ciudat faptul ca desi pari a constientiza aceste lucruri,nu te poti debarasa de ele? Moralisti sau descriptivi suntem toti. Toti stim ce e bine si ce e rau, toti zicem ca noi am schimba lucrurile daca nu am fi atat de mici,daca nu am fi "captivi în jocul cotidianului". Si asta,dragul meu, este scuza perfecta a tuturor,nu numai a ta,de a se adapta la traiul turmei,asta este ipocrizia absoluta...ce comod este sa spunem asta si ce greu ar fi sa ne luptam sa dam un exemplu care sa reliefeze ca noi suntem cu adevarat ceea ce vrem sa parem a fi. Ce ai spus tu sau Heidegger, cu jocul cotidianului...a spus-o Alexandru Lapusneanu pe romaneste: PROSTI, DAR MULTI!!!...... Q.E.D.

Melek spunea...

din nefericire,trebuie sa recunosc ca ma regasesc in cea mai mare parte din postarea ta si ai perfecta dreptate. a,eu doar am facut un copil virtual,nu l-am si hranit:)))

George Colang spunea...

Quod Erat Demonstrandum sau Endette@ In primul rand, esti printre putinele pers de aici care nu pot sa faca o distinctie clara, care nu pot sa citeasca un text si care analizeaza la propriu. Ipocrit este cel care spune ca are 3 poze si nu o mie, intelegi? Eu nu afirm nicaieri ca vreau sa schimb lumea, nu afirm nicaieri ca tin predica, ca eu detin raspunsuri, ca eu sunt deasupra societatii, eu afirm exact contrariul, ca sunt adancit in mrejele cotidianului si ca nu am cum sa ma rup de ele, asta spune Heidegger, dar daca e greu sa citesti cartea respectiva, ocupat fiind cu pozele pe facebook, normal ca nu mai timp sa intelegi un biet articolas pe un blog. Iti scriu acest raspuns ca sa te ajut in primul rand. As putea sa fiu ironic si sa desfiintez tot ceea ce zici, pana la ultima virgula, insa nu mi propun asta. Am pretentia de la tine ca o sa intelegi ceva. In plus, daca nu stii despre ce e vorba, vezi, risti sa te faci de ras, daca nu ai citit cartea respectiva, daca nu ai inteles textul, iar, te faci de ras, afirmi si critici exact un lucru pe care eu il prezint ca atare, in mod natural.

George Colang spunea...

Melek@ ai grija atunci, lasa-l sa moara de foame, cine stie, sa nu ajungem si noi ca cei din Japonia:)))

Q.E.D spunea...

In primul rand sunt printre putinele persoane care nu poseda cont de hi5 sau facebook si tot printre putinele persoane care au capacitatea de a se desprinde din mediul cotidian si de a nu face un lucru pentru ca toti il fac. Nu societatea te inradacineaza, nu ea te modeleaza, ci alegerea ta de a fi produsul ei. Nu consider ca a fi revoltat de ignoranta si prostia oamenilor este un lucru care sa ma faca de ras. Scrii un text ca atare...oricine e in stare sa scrie un text ca atare, putini sunt in stare sa traiasca autenticitatea unor vorbe atat de valoroase cum ai insiruit tu acolo. Poate ca d-asta tara noastra se afla la nivelul la care se afla... pentru ca noi suntem cei mai buni in a iesi pe post si a vorbi discutii, pt ca ne este de ajuns sa spunem cuvinte care sa ne "gadile urechile in mod placut". Si da, ai dreptate...nu sunt in stare sa iau un text ca atare, pt ca sunt o persoana satula de demagogi si de filosofi care se vor a fi adulati de multime.
Era o vorba...voi radeti de mine ca nu-s ca voi... EU rad de voi ca sunteti toti la fel :)))

George Colang spunea...

Q.E.D Daca ai fi citit "Fiinta si timp" scrisa de Heidegger ai fi inteles fenomenul mult mai bine. O sa-ti vand cateva idei de acolo. Turma de care vorbesti sau Impersonalul Se( toti care se lasa condusi de - se face, se spune, se..) reprezinta modul nostru prim de a paticipa la viata. Faptul ca alegem sa "fugim'' cum spui de Impersonal nu ne face cu nimic mai autentici, pentru ca noi ne aflam situati toti acolo. Cu alte cuvinte, daca ti faci freza pe partea dreapta, si nu pe stanga, ca toti o fac asa, esti in impersonal, ta raportezi direct la cutuma respectiva. Daca spui ca nu ai cont de nu stiu ce, si razi de altii ca au, iarasi esti cuprins de turma. daca spui ca te duci la munte sa iei aer curat, pentru ca toti beau bere si mananca mici, si ajungi acolo si primul lucru pe care l faci este sa stai la iarba verde si sa bei bere si sa mananci fripturi, iarasi nu esti autentic. Daca mi scrii pe blog, si spui ca esti autentica ca nu ai blog sau etc, iarasi este in impersonal. Intelegi mecanismul tau precar de a gandi, asemenea unui manelist care spune ca el este smecher ca are mertan si nu dacie? Vorbeam cu un individ care mi spunea ca el este nihilist(asa ca si tine) si mi spunea ca el are voie sa scrie cum vrea, ca el scrie pe blogului cum vrea si cum are chef, ca este autentic asa, dar ceea ce nu vedea dobitocul era tocmai faptul ca folosea literele alfabetului, deci el era asa pe jumatate nihilist, autentic. Daca ar fi fost asa de mare, atunci ar fi trebuit sa inventeze un nou limbaj, sintaxa, semantica, si toti sa-l inteleaga, dar nu, el lua doar ce-i convenea si spunea ca face ceva mare. Cam asa vorbesti si tu acum, fals si fara fond, precar.

Q.E.D spunea...

Asta inseamna sa folosesti termeni mari carora sa nu le cunosti intelesul...Conform DEX-ului Nihilism = Atitudine a celor care neagă valorile umane existente (nepropunând în schimb nimic pozitiv); Mecanismul meu precar de gandire imi spune ca dintre noi doi tu esti nihilistul,intrucat tu "denigrezi" hi5-ul - pe care totusi il folosesti - fara a aduce in discutie si solutia ta la ceea ce ar fi(mult spus)o problema. Iar faptul ca ai atat hi5 cat si un asemenea articol, nu te face mai mult decat un manelist imbracat in haine de rocker.El,ca si tine, va spune ca uraste manelele, va purta tricouri cu Metallica...dar va asculta intotdeauna manele cand crede ca nu il vede nimeni. Cat despre vorbele fara fond...asa cum ai spus, tu doar scrii texte ce trebuie tratate ca atare...ceea ce pentru mine sunt,in concluzie, vorbe fara fond in invelis de poleiala...
La revedere,
Q.E.D

George Colang spunea...

Q.E.D Ma faci sa cad de pe scaun de ras, tu crezi ca pentru mine termenul de nihilist este un cuvant mare? :))) doamne! Tu crezi, in primul rand, ca eu ma raportez la o expilicatie la nivelul dex-ului? Ai auzit de deconstructie la Heidegger sau de nihilism la Nieztsche? Eu ma refer la niste concepte, si nu la niste cuvinte din dex. Off, duelul asta este inegal. Ti-am zis, documenteaza-te, citeste cateva sute de carti, scrie cateva lucrari de anvergura, care sa fie apreciate de specialisti in domeniu, despre nihilism, si pe urma mai vorbim, ok? Cat despre hi5 si facebook, se pare ca tot nu intelegi esenta articolului, sincer, citeste-l de mai multe ori, cred ca nu intelegi nimic. Imi pare rau pentru tine.

Emilia Pop spunea...

Nu e neaparat un lucru rau sa socializezi pe un site, atata timp cat nu depasesti niste limite. Poate pentru unii e doar o nevoie de a interactiona cu alti oameni sau o modalitate de a le cunoaste sufletele. Pe mine mai mult decat pozele din calatorii ma intereseaza ideile, gandurile sau chiar muzica preferata. Si poate nu e o iluzie ca esti cautat, de multe ori chiar esti cautat pentru ceea ce ai tu in cap si pentru felul in care te implici sau faci pe cineva sa zambeasca intr-o zi mohorata. ;)

Simi Mimyfarm spunea...

Aceasta revolta este de ordin perceptiv, situatiile generale oblice pe care le intampinam, ne obliga la o socializare fals-necesara pentru perioade lungi sau scurte de timp. E cert ca odata gustate ca orice forma de viciu (gazoasa , lichida...invizibila), necontrolata creeaza con/f/t/uzii cum ar fi dependenta, din vina noastra si tot de noi blamate. Cum asa? ca si in lumea reala, cea virtuala are gradina ei.