joi, 3 decembrie 2009

De ce greşim?


     Problema actorului ne priveşte pe toţi. Este cenuşa angoasei care ne animă să cerşim un rol, este ceea ce ne incită să construim şi să secătuim o lume goală. Căutăm sensuri şi acesta este motivul pentru care trăim în certitudinea incertitudinii. Se pare că problema pe care o moştenim este scorţoasă şi, până la urmă, este normal să fie aşa. Şi atunci, ceea ce ne induce în eroare este tocmai această gândire care ne spune că suntem omniscienţi. Că răspunsul a fost dat de istorie şi că noi nu mai avem nimic de zis. De ce greşim atunci când vorbim de om? Uităm să fim socratici. Eventual, venim şi cu răspunsuri clare. Tabloul pictat de noi este ca o ramură ce-şi adună forţele dintr-o tulpină fermă. Ei, acestă tulpină fermă, ar trebui privită pur şi simplu ca mod de a fiinţa. Omul trăieşte şi atât. Dar cum trăieşte nu putem spune. El este tulpina fermă din care se nasc toate frunzele, toate măştile. În capul lui se sparg toate sunetele, în el se strâng toţi viermii care ne duc spre moarte. Tulpina vine din pământ, omul pleacă în pământ. 

11 comentarii:

Anonim spunea...

greșim pentru că ne place pedeapsa?!

GiA spunea...

sunem oameni si la urma urmei toti gresim.

Adelaina spunea...

Îmi place să cred că istoria nu dă răspunsuri, ci doar consemnează răspunsuri pe care tot noi, oamenii, le-am dat în trecut.
Ne naştem "socratici" când, evident,nu ştim nici măcar faptul că nu ştim nimic... Dar ne pierdem undeva pe drum. Şi greşim pentru a avea ce învăţa.

Anonim spunea...

[E vară şi e vremea să fii dezamăgit.
Post scriptum: Încearcă să uiţi că ai primit acest mesaj şi, considerîndu-l inadecvat pentru a fi dat spre vederea publicului larg, să nu îl laşi să apară printre celelate; limbajul, trebuie recunoscut, este indecent/ indocil/ indolent]

De ce greşim
©letheholic@yahoo.de

Greşim şi ştim de ce –
Dar e mai plăcut să te-ntrebi,
Să te minţi uşor – pentru a cîta oară? –
Că nu ai un răspuns – eşti inocent! –
Că nu ai înţeles încă nimic,
Că (mai) eşti copil şi (mai) ai dreptul să greşeşti.
[...]

Hălăţel spunea...

Gresim ca sa invatam.

Anonim spunea...

daca n ar exista cuvantul greseala cum am trai?

George Colang spunea...

Camelia@ eu nu zic ca nu am trai, eu zic ca nu am merge mai departe... :)

Teodora-Rebeca spunea...

imi place comparatia omului cu tulpina...cei drept,noi suntem baza vietii noastre,totul depinde de om,cum si toate fructele depind de acea tulpina...:)...(metaforic vorbind)

Andrada spunea...

Căutăm sensuri şi ăsta este motivul pentru care trăim în certitudinea incertitudinii. Cred ca omul cauta permanent sensuri, ratinui, isi pune intrebari. Pentru ca noi suntem intr-o continua cautare, iar cautarea se datoreaza acelui "de ce?" pe care ni-l punem in fiecare clipa. Poate daca nu am cauta, nu am gresi. Poate daca nu ne-am pune atatea intrebari, am fi capabili sa ducem o existenta liniara, am gasi fericirea monotona, am peregrina pe acest pamant o viata fara sa stim "de unde" si "incotro". Ar fi mai usor. Dar ar exista riscul sa ne pierdem. Existam atat timp cat ne punem intrebari, in momentul in care incetam sa le mai punem am murit demult. Cautam atat timp cat gresim, in momentul in care am incetat sa gresim am murit demult.

HnH spunea...

din nou nu sunt de acord cu ceva! 'Omun traieste si atat' mi se pare naiv. trebuie sa recunosc ca imi place cum te exprimi.. si faptul ca spui atat de mult in doar cateva randuri. dar cum tot timpul este un 'dar', sunt de parere ca este mai mult de atat, decat viata pe pamant.toata lumea spune 'traieste clipa' si asta mi se pare la cel mai serios mod stupid. sper ca ai inteles unde vreau sa ajung.

George Colang spunea...

HnH@ citeste ''defectul nostru''. prin omul ''traieste si atat'', desi este asa de putin, am spus mai mult decat orice alta definitie stupida din orice manual. de fapt, sintagma ataca celalalte def de tipul : omul este o fiinta rationala. omul este suma tuturor actiunilor sale, omul este masura tuturor lucurilor, etc... omul traieste si atat..este mai mult prin faptul ca i da libertate, ca l lasa sa se descopere frecvent, ca l lasa sa fie mereu in miscare si nu in poze. ai inteles? nu cred ca este superficial. in plus textul este compus pentru un anumit context, este parte a unui text mai amplu care din pacate nu poate fi publicat aici.