sâmbătă, 14 mai 2011

Lecturi urbane

              Există o nouă metodă de a spune că citeşti, faci un harem pe un site de socializare, şi toţi, parcă struniţi, ca atunci când o armată se formează de luptă, se pun pe citit. Să fim serioşi, penibilul nu a atins deja cote ineluctabile, să fie oare nevoie de mai mult? Chiar avem nevoie să ne strângem toţi pe stradă, într-un parc, într-o bodegă, să citim? Să citim? Evident, cei care strunesc oile, au de câştigat un gram de imagine, de publicitate, de îndrumat nişte soldăţei cuminţi. În primul rând, un om care citeşte cu adevărat nu are nevoie să-l ţină cineva de mână ca să citească, nu are nevoie să fie stârnit în vreun fel, să fie pus pe poziţii de atac.
            Haitele atacă din slăbiciune, nu din forţă şi cutremur, un cititor desăvârşit nu citeşte la cheremul unor prostănaci care învârt două foi. Cultura nu se naşte pe stradă, chiar dacă se naşte, dar nu mulat, stimulat, ci de la sine, de la simplul fapt de a fi în acord cu dorinţa de a vrea să înveţi ceva. Aşa ar trebui să se cultive principiul, regula de doi lei a culturii curate. Cultura nu înseamnă mase, oameni aduşi şi puşi pe poziţii, căţei salivând a indolenţă; turma nu face decât să amplifice şi să monumentalizeze, cum bine spune Gustave le Bon, prostia şi goana după bombastic. 

19 comentarii:

Zina spunea...

Da, cititul în turmă, pe stradă şi în metrou, nu miroase a bine. Pentru cine iniţiază asemenea clăci e curată propagandă, pentru cei care îi cad pradă e curată descalificare. Cine iubeşte lectura, nu aşteaptă să capete cărţi la gura metroului...Cine nu o iubeşte, nu se va indrăgosti de ea in condiţiile spuse mai sus.

silvia spunea...

Cititul mi se pare unul dintre cele mai intime acte. Doar tu cu propriul tau suflet, fara alte priviri deranjante sau cuvinte vulgare :)

Nume fals spunea...

Eu sinceră să fiu, nu sunt de acord cu ceea ce zici. Eu consider că modelele au un rol foarte mare în viaţa oamenilor. Cum prostia şi ignoranţa au puterea să influenţeze oamenii prin exemple întâlnite zi de zi, şi la fel consumurile de alcool, droguri etc, aşa consider că şi cititul în grup are o influenţă mai mare asupra oamenilor din jur decât cititul în particular, asta dacă vrei să schimbi idei, concepţii. Dacă se preferă să se stea indiferent la ceea se întâmplă în jurul omului, este alegerea fiecăruia, asta nu înseamnă totuşi că nu este o idee bună promovarea cititului în locuri publice sau de fapt ideea proiectului în sine. Oamenii au nevoie de modele, exemple bune, iar un astfel de proiect asta încearcă să ofere. Pot da un exemplu din propria experienţă. Eu când eram mică voiam să-mi fac un anumit grup de prieteni, iar în acel grup se citea. Mă fascinau foarte mult discuţiile lor despre cărţi şi modul lor de a dezbate ceea ce se întâmplă într-o carte, iar acest lucru m-a determinat şi pe mine apoi să citesc pentru a reuşi să mă adaptez acestui grup, iar de atunci cititul a devenit o dependenţă.

George Colang spunea...

Nume fals@Ceeea ce spui tu se numeşte socializare, adaptare. Există şi in dex, dacă te uiţi atent. A citi nu este un lucru de haită; a te strânge in turma ca sa te prefaci ca citesti, sa schimbi opinii, asta fiind interpretarea ta, este absolut ridicol. Ma intreb, cum se poate sa citesti dar sa schimbi si opinii simultan? Sau, poate, cineva citeste un rand, si pe urmă...îl spune tututor..doar aşa ar avea sens ce spui tu. Mai simplu ar fi să se strangă 100 de oameni şi să citească toti statusuri de facebook şi să le discute, tot aia ar fi. Cititul nu este prilej de agatare, de socializare, poate pretext. In plus, dacă,chiar esti un om interesat de cultură, atunci nu ai nevoie de turmă ca să te îndrume.

George Colang spunea...

Zîna: Sunt de acord cu tine!

George Colang spunea...

Silvia: Suntem pe aceeaşi lungime de undă!

Nume fals spunea...

Interesul pentru cultură se formează în timp, de copil fiind, iar dacă nu se promovează bine cultura şi nu este înfăţişată tânărului ca ceva interesant, atunci slabe şanse ca acesta să fie interesat.

George Colang spunea...

Nume fals: "A se promova bine" inseamna a "se da mura-n gura", a nu-ţi munci singur "minţile", a lua de-a gata, a fi prost!

andreea spunea...

atat articolul, cat si comentariile tale sunt in neregula pentru ca :
1. oamenii care merg la lecturi urbane nici nu pretind ca sunt intelectuali, nici nu-si fac din cititul in turma un obicei cotidian, vin acolo sa sustina o cauza si sa ofere un model pozitiv intr-o maniera nonformala. Poate te ajuta definitia cuvantului "Flashmob", pentru ca intr-acolo bat si lecturile urbane.
2. te erijezi in critic al unei initiative care altfel nu iti dauneaza in niciun fel,in schimb poate avea efecte pozitive cu minim de efort si costuri. poate ar trebui sa te simti deranjat, spre exemplu, de felul cum sunt cheltuiti/irositi/furati banii publici in primarii si prefecturi.
3. o promovare buna inseamna uneori binele unei comunitati intregi. Sinistratii din japonia primesc ajutoare mura-n gura din toata lumea, asta nu inseamna ca iau de-a gata, inseamna ca nu au mijloace pentru a-si mai intretine singuri existenta. mutatis mutandis, asa sta treaba si cu educatia in ro. Cand nu ai ce sa mananci, nu-ti mai arde sa te cultivi sau nu-ti permiti si atunci sa ne gandim daca nu cumva un mic ajutor de felul acesta e binevenit. Nu ii mai cultivi pe cei batrani, dar poate ii faci sa se gandeasca sa puna un ban deoparte astfel incat sa le cumpere copiilor carti.
4. daca arunci cu jigniri, fie ele subtile, asta nu inseamna ca esti mai cult, nici ca ai neaparat dreptate. e dreptul fiecaruia sa aibe o opinie. Dar ce solutie ai propune tu, mai buna/creativa/ieftina pt o campanie de awareness? daca ar fi sa-mi exprim si eu opinia, solutia SIGUR nu e blogul asta, in care vorbesti numai despre cum iubesc femeile si barbatii, in fraze prolixe( care probabil se vor ermetice ) si cu neologisme de lemn menite sa arate ce limbaj elevat ai tu. Ca sa nu mai zic de coerenta, compozitie, stilistica.iisus zicea sa arunce piatra ala care se stie fara pacate.
5. critica ta pleaca de la niste premize foarte subiective, care au rolul de a sublinia ca tu esti opusul a tot ceea ce reprezinta lecturi urbane si publicul lor. si sa-ti zic eu ce nu miroase a bine? lauda de sine, nu lecturile la metrou bre nea filozoafe ;)

George Colang spunea...

"A fi sinistrat" nu inseamna "A fi om neajutorat intr-ale culturii". Analogia ta este de prost gust. E normal sa reactionezi aşa, după ce te-ai dus acolo să stai cu Click în mână.

Michelle spunea...

Sa intleg ca tu ai comentat pe blogul meu?Trebuia sa te descopar eu vad,nu te-ai semnat cu numele tau.De ce oare?
Un exemplu de lecturi urbane(al meu nu a fost chiar la fel,el vizeaza cititul in mijloacele de transport,eu am incurajat cititul in aer liber)nu duce cu gandul la o turma de oi care citeste in acelasi loc.PUR SI SIMPLU DORESTE A ARATA OAMENILOR CA IN PARC,PE LANGA CONVERSATIILE BANALE PURTATE DE UNII,SE POATE CITI O CARTE.Cel putin asta a fost initiativa mea.S-au strans 100 de persoane aici.In ziua aceea,100 de persoane au citit in parc in loc sa stea acasa la tv,la calculator,in loc sa stea degeaba.Unii au citit,unii au vorbit despre carti,au schimbat impresii,si-au recomandat lecturi.
Promovarea culturii si a cititului este binevenita oricand,sub orice forma!

Andreea spunea...

Ceea ce ai reprezentat tu aici,mi se pare o gandire nici mai mult,nici mai putin decat limitata.Nu ai reusit sa penetrezi cu ochii mintii decat primul strat al acestui tip de eventiment.

George Colang spunea...

Michelle@ Nu vreau sa fiu rautacios, dar ti se pare ca stau sa comentez pe bloguri citite de doua persoane? ori, in lumea asta existi doar tu? da un search pe google, vezi ce am publicat, ce am facut, de cand ma ocup de blogging, etc. Cat despre initiativa, se pare ca nu ai dat un search in google, s ar putea sa dai de peste 100 de blogeri care rad de initiativa asta, ti as pune numai eu vreo 10 linkuri dar mi e lene. crezi ca toti ti au comentat pe blog? zi merci ca ti am raspuns.

George Colang spunea...

Andreea@ Cu mintea "penetrezi" altceva.

Adela Gavrilescu spunea...

Întrebare: care se vrea a fi diferența între lectură și TV? La modul cel mai serios, e tot o formă de delectare și poate fi în egală măsură de prost gust.

Povestea cu lecturi urbane este o fanfaronadă și nimic mai mult. ''Promovarea culturii''? Trebuie să fie o glumă seacă. Poți citi o carte pe zi și să fii tot semidoct. Lectura în sine nu are nicio valoare. Dovada stă în greșelile elementare (de gramatică, punctuație, argumentare ș.a.m.d) făcute de așa-zișii cititori înflăcărați.

Este adevărat că nu ne naștem toți într-un mediu favorabil, dar cineva, odată, ne-o fi arătat că se poate și altfel. Important a fost dacă am vrut. Nu este nevoie de vreo campanie. Cum, de altfel, putem deveni 'dependenți' de orice cu și fără vreo 'promovare.' Cum am auzit de una, alta, vom fi auzit și de cărți.

Să rămânem puțin la numirea lecturii ca 'dependență.' A consuma fără măsură nu e tocmai o dovadă de inteligență - în plus, când să înțelegi dacă citești atât de mult, atât de repede, atât de mecanic?

Degeaba aduni o ceată, ce-o să faci cu ei? Îi pui să citească? Și? Lecturi proaste nu există? Sau mijlocul e suficient? În fond, și o revistă ''glossy'' e tot lectură, dragii mei.

Tot ce propuneți, s-o spunem simplu, e o schimbare de pălării. Unui inginer sau unui student la jurnalism îi veți da ceva de făcut înainte de culcare, nu o cale spre altceva. Întrebarea pe care o ascundeți speriați e următoarea: de ce citim? Nu e nicio diferență între a citi, a spune bancuri, a planta flori, a merge pe munte, a sări cu parașuta etc. - sunt plăceri și nimic mai mult.

Așadar, ce promovați? O variantă de satisfacere a nevoii de a umple un gol, un moment de inactivitate. Vi se pare grozav ce faceți? Poate vă mai gândiți.

Eu aș promova jogging-ul, în locul vostru. E tot ieftin, tot în aer liber și nici nu vă strică ochii!

Acum, o ultimă sugestie: lectura de calitate se face tot doar între patru pereți. De ce? E liniște și te poți concentra asupra acelor semne de pe foaie. A citi înseamnă a primi un sens și a-l digera ca întreg - adică, a-l gândi.

Spor!

Andreea spunea...

Tu da,atat poti.

Michelle spunea...

Blogul acestail am de putin timp,am avut niste probleme foarte importante pentur care nuam avut timp sa ma ocup de el,dar am unul unde am zeci de cititori,deci stiu si eu ce inseamna un blog bun.
Nu am sa ma cert,cu morile de vant te lupti in zadar.
Ce vreau sa spun este ca ma intreb unde ai gasit tu de 100 de bloguri care rad strict de initiativa mea,nu de Lecturi urbane,pentru ca nu ma asociez cu ei.Sunt chiar curioasa,pentru ca eu am gasit doar perosae care incurajeaza ce am facut:)

Adela Gavrilescu spunea...

Andreea, fără ironii și artificii, te invit să reluăm discuția când mai crești.

George Colang spunea...

Michelle: Mă bucur că ne înţelegem. Constat totuşi că nu poţi trece peste trufia personală. Eu nu am făcut referire la tine, strict la tine, ci la o iniţiativă care se ramifică sub diverse forme, avand, in fond, aceeasi nuantă. Crede-mă, nu ţi am dat comentariu, nu m-am gândit la tine, nici nu ştiam cine eşti înainte să comentezi, nici acum nu ştiu. Dacă zici că ai avut un blog cu zeci de vizitatori şi cu notorietate, atunci se presupune că ştii ce înseamnă să munceşti la un blog, ce implică, care sunt costurile, etc.