Despre ce este această carte? Nu aș putea să intru în detalii așa
cum sunt prezente în carte, dar
pentru mine este relevant discursul despre valori morale. Deși în carte găsim
cele mai ascunse forme de manipulare în viața socială, de la limbaj abscons la forme subtile de a folosi imaginea în masacre și înfometare,
barbaria apare ca proces prin care barbarismul
– ca amfibologie – întreține diferența dintre păturile sociale. Cartea nu face
deloc un apel la ideologie, chiar demonstrează că valorile morale stau la baza
ideologiei și astfel, prin dialectică, orice soi de politică se transformă în
demagogie.
În esență, discursul
cărții se reduce la apelul făcut la valorile morale. În repetate rânduri, ne
arată autorul, eticul dispare, iar oamenii nu mai resimt nevoia să facă apel la
sinceritate, ci la artefacte și
retușuri de a masca vicleșuguri sociale. Astfel, iubirea devine comercială, se
află la raft, poate fi cumpărată în rate, este la îndemână, în lumea virtuală, la colț de stradă, peste tot.
Cine este însă noul barbar? Este oare omul de rând, ajuns acum Supraom de masă, ori Dumnezeu? Omul a fugit de barbarie, dar
a căzut în barbarie. Cine este atunci civilizatul?
Barbarul rafinat, căci pentru autor
orice formă de civilizare presupune un apel la diferențiere, deci în esență și
civilizatul este un barbar sofisticat,
de mult ori mult mai nociv decât barbarul de la colț de stradă, naiv și supus
culpei.
Astfel, fără să dezvălui
prea multe, aș vrea să punctez că lucrarea se desfășoară în jurul ontologiei și
nu cade în păcatul prozelitismului, nu este de stânga ori de dreapta, nu este
sociologie și nici nu pleacă de la premisa devianței,
ci face apel la valori fundamentale,
ocolind discursul neomarxist ori care ar putea fi prins cumva în mrejele
vreunei ideologii. De aceea, numai în spațiul filosofiei putea să își găsească
locul.
Andrei Georgiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu